Hvordan bruke søkemotorer for å oppnå vekst
Hvor på listen nettsiden dukker opp i en søkemotor har mye å si for mange som kommer til å klikke seg videre til siden din. Det øverste resultatet får omtrent 30% av alle søkerne. Det nest øverste resultatet får 15% av søkerne, og det tredje resultatet får 10% 1.
I denne artikkelen skal vi se på hvordan du kan bruke søkemotoroptimalisering (SEO) til å rangere høyere i søkemotorer enn konkurrentene dine.
- Forstå hvordan søkemotorer funker:Når du søker på noe i en søkemotor kaller vi ordene du bruker "nøkkelord". Hvis du skriver inn "ny hårklipp" bruker søkemotoren en algoritme for å skanne alt av nettsider og materiell som inneholder disse ordene. Deretter viser den deg en liste med nettsider som inneholder nøkkelordene, rangert etter relevans til søket. For å få flest mulig traffik til nettsiden din bør du sikte på å komme så høyt opp på listen av søkeresultater som mulig.
- Lag en liste med nøkkelord:For å sikre deg en plass på toppen av søkeresultatene må du inkludere de riktige nøkkelordene i nettsiden din. Ta utgangspunkt i eksempelet over. Hvis du eide en skjønnhetssalong ville relevante nøkkelord vært "skjønnhetssalong", "hårstiler", og "hårklipp". Når du lager listen din bør du tenke på hvilke ord som beskriver foretaket ditt, men også hvilke ord du tenker folk ville brukt for å beskrive foretaket ditt. Et godt tips for å komme i gang er å skrive inn ord som "frisør" i søkefeltet til Google, og se hvilke forslag som kommer opp automatisk. Da får du innsikt i populære søk knyttet til nøkkelordet.
- Gjennomføre en SEO-revisjon: Du har kanskje allerede fått noen til å sette opp nettsiden din for deg. Da er det mulig at de allerede har skrevet inn nøkkelordene for deg i nettsidens kode. Hvordan kan du sjekke at de har gjort dette? Og hvordan vet du at de har brukt de riktige ordene? En SEO-revisjon kan avsløre om det er en del av koden du må endre for å optimalisere nettsiden din. Det finnes digitale verktøy som du kan bruke helt gratis. Alt du må gjøre er å laste inn en utvidelse, og deretter får du steg-for-steg instruksjoner om hvordan du kan optimalisere nettsiden din.
- Planlegg for fremtiden: Så langt har vi dekket nøkkelord og optimalisering av nettsiden din, men det finnes andre måter søkemotorer kan finne og vise frem innholdet ditt på. En måte er å lage noe som kalles "backlinks" til nettsiden din – det vil si når en annen nettside har en kobling til din. Når søkemotorene skanner nettsiden din og ser at andre nettsider har lenker til den, tenker søkemotoren at siden din er troverdig og pålitelig, og derfor vil den få en høyre rangering enn en side som virker mindre troverdig. En måte å få en "backlink" på er å spørre kunder eller partnere om de kan legge inn en lenke til din side med relevant innhold på sin egen. En annen rask måte å bygge koblinger til nettsiden din på er å legge inn en lenke på de ulike sosiale medieprofilene dine.
Kunnskap og verktøy tillater deg og foretaket ditt å overkomme mange hindringer når det kommer til rangeringer i søkemotorer. Ved å investere tid og innsats i nettsiden din vil du over tid se at foretaket ditt begynner å tiltrekke seg nye kunder.