I denne praktiske guiden deler vi de beste tipsene om hvordan du kan markedsføre foretaket ditt på sosiale medier.
Fortell historier: Det finnes hundre-, om ikke tusentalls, merkevarer som konkurrere om oppmerksomheten til brukerne på sosiale medier.
- som konkurrere om oppmerksomheten til brukerne på sosiale medier. Hvordan skal man skille seg ut? Ved å bruke historiefortelling i markedsføringen din kan du engasjere potensielle kunder til å ønske å finne ut mer. Utforsk hvilke vinkler du kan bruke. Finnes det, for eksempel, en spennende historie om hvordan foretaket ble til? Finn en vinkel og bruk den.
- Lag innhold som stopper ""scrollerne"": På sosiale medier vinner kvalitet over kvantitet. Din kanal er en forlengelse av foretaket ditt. Vær selektiv med hva du publiserer og sørg for at det du poster representerer virksomheten. Varier gjerne formatet. Velprodusert materiale tiltrekker seg alltid mest oppmerksomhet. ""Før-og-etter""-bilder som viser kundereisen innenfor, for eksempel, hår, sminke eller neglsalonger, eller inspirerende materiell som ""how-to""-videoer og produktomtaler er engasjerende.
- Bruk emneknagger: Ved å bruke populære emneknagger kan du stå ut i mengden av foretak som sloss om oppmerksomheten. Emneknagger hjelper brukere med å finne innhold knyttet til det de er mest interessert i på sosiale plattformer. Populære emneknagger innen skjønnhetsbransjen har vært: #instabeauty, #naturalhaircommunity m.m. Et raskt søk på nettet avslører hvilke populære emneknagger du kan bruke for å nå målgruppen din. Bruk disse emneknaggene strategisk sammen med visuelt innhold av høy kvalitet. Det vil si, ikke legg ut alt samtidig, og ikke publiser for ofte. Mange varemerker velger å skrive emneknaggene helt til slutt for at det ikke skal ta vekk oppmerksomheten fra teksten og budskapet.
- Få potensielle kunder til å handle: Målet med et sosialt nærvær er å få potensielle kunder til å besøke nettsiden din for å se på produktene dine eller booke en time. Husk å merke innleggene dine og profilen din med relevant info og lenker til hjemmesiden din for enkel navigering. Finn ditt CTA, eller ""Call-to-action"".
- Planlegg kreativt innhold: Det finnes ulike verktøy som lar deg planlegge innlegg til sosiale medier i en samlet plattform. Dette er en effektiv måte å koordinere de sosiale profilene dine, som tilrettelegger for opplastning, planlegging og håndtering av poster i alle relevante kanaler.
- Hold deg oppdatert på de nyeste trendene: Hårstiler, negltrender, behandlinger m.m. Dette er salongtrender som ofte endrer seg. De kan også påvirkes av ulike høytider, som Valentinsdag. Ved å benytte sesongbaserte tilbud eller rabatter kan du øke følgerbasen din organisk.