I september trer nye regler i kraft på tvers av Europa. En sentral del av dette er kravet om sterk kundeautentisering. Dette betyr at du, som Visa-kortholder, kan bli bedt om å oppgi tilleggsinformasjon ved enkelte kjøp.
De nye sikkerhetstiltakene implementeres av banken din, og gjelder Visa-kortholdere som handler på nett eller utfører kontaktløse kjøp. Dette vil hjelpe banken med å sørge for at bare du kan bruke ditt Visa, og det vil gi deg økt beskyttelse og trygghet når du betaler med Visa.
- På nett: Du kan bli påkrevd å skrive inn et passord som sendes til telefonen din, eller autentisere betalingen på en annen måte, avhengig av hvordan banken som utstedte Visa-kortet ditt har implementert de nye sikkerhetstiltakene.
- I butikk: Ved kontaktløse kjøp, kan du bli bedt om å oppgi PIN-koden din oftere enn i dag.
Du kan bli spurt om å utføre et ekstra steg for å bekrefte at du er deg, når du utfører en betaling med banken din sin autentiseringsmetode. Dette kalles tofaktor-autentisering, og betyr at du må oppgi informasjon fra minst to av de tre kategoriene under. Banken din skal ha informert deg om hvordan dette gjøres. Har de ikke gjort det, så vennligst kontakt banken din.