En hjemmeside hjelper deg med å nå potensielle kunder, levere sterk markedsføring, samt etablere din merkevare. I denne Q&A-en med David Schwartz, VP Product Wix, dekker vi:
- Hvordan bygge en hjemmeside kan hjelpe deg å oppnå vekst.
- Hvordan få folk til å besøke hjemmesiden din.
- Hvordan finne den rette plattformen for å bygge hjemmesiden din.
Hvorfor bør du vurdere å lage en hjemmeside?
En hjemmeside gjør det lettere å styre foretaket ditt og tilrettelegger for vekst. Et profesjonelt nærvær på nett gir foretaket ditt troverdighet og er et effektivt verktøy for å kommunisere med kundene dine, markedsføre virksomheten din og etterhvert ta i mot bestillinger.
Hvilken rolle skal hjemmesiden din ha i hvordan kundene dine skal interagere med foretaket ditt?
Hjemmesiden din er en forlengelse av butikken, salongen eller restauranten din. Bruk hjemmesiden for å gi kundene mer informasjon. Du kan, for eksempel, legge til et kart for å vise hvor kundene kan finne deg, eller en enkel guide til hvordan man booker tjenestene dine.
Sara Prior, eier av Cloud Nine Knits, en leverandør av strikke- og hekleverksteder, bruker seg selv som foretakets ansikt utad. Hun kan enkelt håndtere bookinger, fakturaer og markedsføring direkte fra hjemmesiden sin. Dette lar henne bruke mer tid på å utvikle forretningsstrategien sin og opprettholde et smidig team.
Hvorfor bør du lage en hjemmeside?
De siste årene har det kommet en rekke tjenester som skal hjelpe små foretak å raskt etablere et nærvær på nett, uten at de trenger tekniske kunnskaper. De leder deg gjennom hele prosessen av å lage en nettside, tilbyr designmaler som hjelper deg å komme raskt i gang, og kommer til å romme alt bilde- og videoinnholdet ditt på deres servere så kundene dine alltid har tilgang til nettsiden din.
En av disse tjenestene er WIX, som hjelper små foretak å design og bygge nettsider av høy kvalitet. Uansett om du skal markedsføre foretaket ditt, vise frem arbeidet ditt, åpne en butikk eller starte en blogg, så er alt mulig med Wix. Tjenesten tillater deg å velge en designmal og tilpasse den slik du vil ha den. Du kan også, ved å svare på noen få spørsmål, få en gratis nettside designet spesielt for deg.
Hvordan forsikrer du deg om at foretaket ditt blir oppdaget på nett?
For å virkelig dra nytte av å ha en hjemmeside må du sørge for at mange besøker den. Nøkkelen er å gjøre hjemmesiden enkel å finne på søkemotorer. Dette er bedre kjent innenfor markedsføring som søkemotoroptimalisering (eller SEO).
Wix har et verktøy som heter SEO Wiz, som hjelper brukerne å forbedre hjemmesiden sin med søkemotorsoptimalisering. Brukere som Industrial Jewellery bruker Google Analytics for å holde styr på antall besøkende, hvordan de fant nettsiden deres og hvilke spesifike sider som tiltrekker seg flest besøkende. Med Wix-integreringen er det lettere å spore trafikk direkte fra et oversiktlig dashboard. På denne måten får de vite mer om salgstrakten sin, trafikkilder og sine mest populære produkter.
I tillegg fikk Industrial Jewellery vite at etableringen av ulike nettsider for ulike målgrupper kan bidra til å skreddersy budskap, sortiment og funksjoner for å nå de riktige menneskene. Eieren, Hila Raved Karni, lagde to nettsider for sin virksomhet: én for privatpersoner og én for andre foretak. Det vil si, én grossistvirksomhet som gjør det mulig for medlemmer å bruke plassen til å lage en privat butikk for de som skal kjøpe større volum.
Du har en hjemmeside, du har besøkende – hva er neste steg?
En hjemmeside kan være mye mer enn et enkelt butikkvindu for foretaket ditt. Etter å ha blitt komfortable med å være på nett har mange foretak begynt å se etter hvilke andre fordeler som kommer med å være online. For eksempel, kan nettsiden bli en plattform hvor du kan kommunisere med kundene dine, ta i mot bookinger – eller til og med ta i mot betalinger?
Bed and breakfast-eieren Caroline Nolder fra B&B Doctor, fant ut at når hun begynte å bruke Ascend by Wix, et sett med verktøy spesielt utviklet for små foretak, kunne hun tilby en mye mer personlig og sømløs kundeopplevelse. Caroline fant ut at hun hadde behov for å kommunisere med gjestene sine, og ville at denne opplevelsen skulle være like sofistikert og sømløs som om det var en stor hotellkjede.
Hun ville også at nettsiden hennes skulle reflektere det samme engasjementet for komfort og design som foretaket hennes gjør. Med tanke på at konkurrentene ikke bare er små hotelleiere og B&Bs, men også større foretak, trengte hun en plattform som kunne gi henne de nyeste funksjonene på markedet. Med Wix har hun kunnet møte forventningene til gjestene sine uten å måtte øke budsjettet sitt.