-
Løs tvister raskt
Lær det grunnleggende om hvordan tvister håndteres.
Beskytt bedriften din
Lær det grunnleggende. Selv om de fleste salgstransaksjoner behandles, bokføres og betales uten problemer, har Visa en effektiv rutine for å løse tvister.
Beskytt bedriften din med rett informasjonen
Tvister handler om tilbakeføring av verdien (helt eller delvis) av en transaksjon fra kortutsteder til innløser, og vanligvis, fra innløser banken til forhandler. Tvister kan være dyre for forhandlere – du kan både miste transaksjonsbeløpet, samt tilhørende handelsvarer, og det kan påløpe interne håndteringskostnader.
Håndtering av en tvist
Gi rask og nøyaktig informasjon
Unngå tvister
Her er et par tips.
-
Oppgi tydelig vilkårene på transaksjonstidspunktet. Vilkårene bør være forhåndstrykt på salgskvitteringene. Hvis ikke, må du legge til informasjonen om vilkårene på salgskvitteringen i nærheten av kundens signaturlinje før kunden signerer. Pass på at vilkårene er leselige på alle kopier av salgskvitteringen. Manglende opplysning om slike vilkår på transaksjonstidspunktet kan være en ulempe dersom kunden forsøker å reversere kjøpet.
-
Lever inn salg- og kredittkvitteringer til banken innen en til fem dager etter transaksjonsdatoen – ikke oppbevar dem selv. Hvis kvitteringer ikke leveres inn i tide, kan det føre til tvister om sen innlevering.
-
Sikre at feilaktige salgskvitteringer annulleres og at transaksjoner kun behandles en gang. Hvis du taster inn samme transaksjon i en terminal mer enn én gang, deponerer både forhandlerkopien og bankkopien av salgskvitteringen hos innløseren eller deponerer samme transaksjon hos mer enn én forhandlerbank, kan dette føre til tvister om dupliserte transaksjoner.
-
Hvis man forventer at kortinnehaverens innkjøp blir forsinket, må man opplyse kortinnehaveren om forsinkelsen, samt ny forventet leverings- eller servicedato.
-
Ikke sett inn transaksjoner i banken før du har sendt de tilhørende varene. Hvis kunder ser en transaksjon på sin månedlige Visa-kontoutskrift før de har mottatt varen, kan dette føre til en tvist som kan forhindres.
-
For avregning og oppgjør av en transaksjon skal innløseren oppgi det forhandlernavnet som er mest fremtredende hos den aktuelle forhandleren, og som kortholderne kjenner igjen forhandleren på. Forhandlerens navn er en viktig faktor som hjelper kortinnehavere med å gjenkjenne en transaksjon. Bruk av det mest fremtredende navnet bør minimere tvister som følge av ugjenkjennelige forhandlernavn.