For å kunne reklamere på kortbruk og bli betalt tilbake, må du først ha forsøkt å løse tvisten med selgeren. Har du ikke lyktes med det, kan din utsteder fortsatt ha mulighet til å hjelpe deg.
Når kan du få pengene dine tilbake?
I en tilbakeføring av penger kan banken din prøve å få pengene tilbake fra selgeren på dine vegne. Det er ikke et lovlig basert krav, men banken din er forpliktet til å hjelpe deg, og vil behandle alle krav rettferdig. Du kan gjøre dette hvis du har betalt med kreditt-, debet eller forhåndsbetalt kort, og:
- Bestillingen din aldri ankom eller tjenesten du betalte for ikke ble utført.
- Varen du bestilte var feil, eller den passet ikke med beskrivelsen.
- Selgeren har gått konkurs.
Du finner mer informasjon om hva du skal gjøre etter dette under.
Om varene eller tjeneste viste seg å være feilvarer, falske eller skadede (du må returnere varene for at tilbakebetaling skal bli aktuelt).
Ved kortreklamasjon kan ikke verdien som kreves overstige verdien av den opprinnelige transaksjonen. Dersom beløpet allerede har blitt delvis refundert, vil en kortreklamasjon kun dekke det resterende beløpet av den opprinnelige transaksjonen.
Hvis du har brukt ditt Visa debet- eller kredittkort for å kjøpe varer eller tjenester som ikke har blitt levert, eller ikke er som forventet, kan du ha mulighet til å få pengene dine tilbake.
Som en del av Visas forpliktelse til å verne om forbrukerrettigheter, har vi etablerte rutiner i samarbeid med banker. Disse kan hjelpe deg i situasjoner som når du har kjøpt noe på internett og mottatt feil produkt og ikke kan returnere det, eller når flyet ditt er kansellert fordi flyselskapet blir satt under administrasjon.
Det første steget i situasjoner hvor flyet ditt er kansellert fordi et flyselskap blir satt under administrasjon, er å kontakte utsalgsstedet eller turoperatøren du gjorde kjøpet gjennom og undersøke om du er dekket av reisegarantiordningen eller andre forsikringsordninger. Hvis du ikke er dekket, kun delvis dekket eller ikke er kompensasjonsberettiget, kan du snakke med banken som utstedte betalingskortet ditt for å se på flere alternativer.
Hva er kortreklamasjon?
Gjennom kortreklamasjon kan banken som utstedte kortet ditt kreve tilbake penger fra utsalgsstedets bank når du ikke får varene eller tjenestene som du har betalt for. Dette gjelder også når utsalgsstedet eller leverandøren ikke lenger finnes på markedet.
Kortreklamasjon er ikke en rettighet. Hvis du har betalt med et Visa debet- eller kredittkort, bør du henvende deg til banken som utstedte kortet ditt slik at de kan forespørre utsalgstedets bank.
Prosessen for å håndtere disse kravene reguleres gjennom Visas avtalevilkår (våre regler for finansielle institusjoner som ønsker å utstede eller akseptere Visa).
Selv om det ikke finnes noen garanti for at banken som utstedte kortet ditt vil kunne få tilbake pengene gjennom kortreklamasjon, vil de sikre en rettferdig reklamasjonsprosess.
Ved kortreklamasjon kan ikke verdien som kreves overstige verdien av den opprinnelige transaksjonen. Dersom beløpet allerede har blitt delvis refundert, vil en kortreklamasjon kun dekke det resterende beløpet av den opprinnelige transaksjonen.
Casestudier, statistikk, forskning og anbefalinger er levert «as is» og er kun ment for informasjonsformål og bør ikke stoles på for driftsmessige, markedsmessige, juridiske, tekniske, skattemessige, økonomiske eller andre råd. Visa Inc. gir ingen garantier, uttrykt eller implisitt, for fullstendighet eller nøyaktighet av informasjonen i dette dokumentet, og påtar seg ikke ansvar eller forpliktelser som følge av denne informasjonen. Informasjonen i dette dokumentet er ikke ment som juridiske råd, og leserne er oppfordret til å søke råd fra kompetente juridiske fagpersoner hvor slik rådgivning er nødvendig.
Hvordan foretar jeg en tilbakeføring av penger?
Mer informasjon om hvordan gjennomføre en tilbakeføring av penger finner du på den britiske finansnettsiden. Her finner du også informasjon om ekstra beskyttelse (kjent som "seksjon 75") som gjelder alle kjøp gjort med kredittkort.
Casestudier, statistikk, forskning og anbefalinger er levert «as is» og er kun ment for informasjonsformål og bør ikke stoles på for driftsmessige, markedsmessige, juridiske, tekniske, skattemessige, økonomiske eller andre råd. Visa Inc. gir ingen garantier, uttrykt eller implisitt, for fullstendighet eller nøyaktighet av informasjonen i dette dokumentet, og påtar seg ikke ansvar eller forpliktelser som følge av denne informasjonen. Informasjonen i dette dokumentet er ikke ment som juridiske råd, og leserne er oppfordret til å søke råd fra kompetente juridiske fagpersoner hvor slik rådgivning er nødvendig.