Markedsføring på sosiale medier hjelper foretaket ditt å nå ut til et bredt spektrum av potensielle kunder. I denne praktiske guiden deler vi de beste tipsene om hvordan du får det meste ut av din merkevares nærvær på sosiale medier.
Det er sannsynlig at du allerede har vurdert å bruke sosiale medier som et verktøy for å inspirere potensielle kunder til å ta kontakt med deg, eller gi eksisterende kunder et insentiv til å komme tilbake. Derfor har vi satt sammen en 4-stegsplan for å hjelpe deg med å komme i gang.
- Velg den riktige sosiale plattformen for ditt foretak: Når du ser på sosiale medier må du ta hensyn til hvilke av dem kundene dine bruker og hvordan de bruker dem. Et foretak som selger til andre foretak vil oppnå bedre resultater på mer forretningsorienterte sosiale medier. Et foretak som selger visuelt tiltalende produkter bør tenke på å bygge opp et nærvær på en plattform som fokuserer på deling av bilder.
- Bruk tiden din effektivt ved å poste innhold når dine kunder er online: En studie, utført av Statista i 2017, viste at folk sjekker de ulike sosiale mediekontoene sine på bestemte tidspunkter av døgnet. Bruk denne informasjonen for å maksimere effekten av innleggene dine.
- Identifiser tydelige mål og sett opp målinger som hjelper deg å sjekke fremgangen: Om målet til foretaket ditt er merkevarekjennskap vil et tydelig tegn på fremgang være at mange folk deler innleggene dine. Om du heller bruker sosiale medier for å drive salg, er nye bestillinger den eneste prestasjonsfaktoren som betyr noe.
- Test, analyser og lær: Sjekk regelmessig hvilke av oppdateringene dine som presterer best. De fleste sosiale medieplattformene tilbyr et dashboard der du får en oversikt over hvilke innlegg som har fått flest visninger, likes eller delinger. Når du har identifisert de mest fremgangsrike postene, og fått en forståelse av hva som fungerer bra, kan du begynne å teste strategien din på flere innlegg. La oss si at du publiserer en serie med bilder kl.17:00 som tilsynelatende leder til flere bestillinger. En oppfølgingsserie med bildeposter publisert på ulike tidspunkter av dagen hjelper deg å finne ut om det er innhold eller tid som avgjør hvordan postene presterer.
Det er vanskelig å se for seg en fremtid uten sosiale medier når stadig flere forbrukere bruker disse tjenestene for å lete etter, bestille, vurdere eller kjøpe produkter. Derfor er det viktig at du som styrer foretaket kan utvikle en strategi som engasjerer kundene dine og viser frem produktene og tjenestene dine. Å utelukke sosiale medier fra denne strategien kan i verste fall føre til at kundene går til en av konkurrentene dine.